Tulosta

Poikkeusolojen digihyöky on heittänyt haasteen oppimisen ohjaajille

Kuvituskuva

Koronapandemian keskellä uutta normaalia arvuutellaan alalla kuin alalla. Näin on valmennuskentälläkin. Jos poikkeusoloista hakee jotain hyvää, se on eittämättä vanhojen tapojen ravistelu. 

Cimson Koulutuspalveluissa siirryttiin etäpalveluihin muutamassa päivässä ja aina yhtä joustavat ja ammattitaitoiset valmentajat ottivat asiakkaista sujuvasti koppia verkkotapaamisissa, puhelimella, viesteillä ja digivalmennusympäristöissä.

Kun saldoa vetää yhteen kevään jäljiltä, voidaan todeta, että tässä onnistuttiin oikein hyvin. Yleisestikin Suomen koulutus- ja valmennuskenttä on osoittanut erinomaista sopeutumiskykyä ja kekseliäisyyttä, aina peruskouluista yliopistoihin ja yksityisiin palveluntuottajiin. Kun seurasin omien lasten yläkouluopetusta omien etätöiden ohella, vanhempana nostin monta kertaa sisäisesti hattua peruskoulun opettajille. Oppi meni perille Google Meetsien ja Classroomien kautta ja teinitkin pidettiin koossa jämptisti.

Myös ammatillisesti on saatu harvinainen tarkasteluikkuna ylipäätään verkko-oppimiseen. Me Cimsonilla olemme kehittäneet verkko-oppimista omissa palveluissamme jo yli kymmenen vuotta, ja parhaillaankin uudistamme omaa Redi-digivalmennusympäristöämme.

Redi-digivalmennusympäristöä olemme rakentaneet yhteistyössä Recit Oy:n kanssa, ja ensimmäiset verkkoyrittäjäkurssit järjestettiin 2007.

Palvelemme eniten asiakkaita, jotka tulevat suoraan työelämän keskeltä miettimään uutta suuntaa tai joiden työnhaku on päässyt venymään syystä tai toisesta. Asiakkaillamme saattaa olla hyvin vaihtelevat digitaidot: kun yksi on tehnyt työkseen it-hommia, toisella ei ole sähköpostiosoitettakaan. Ainakin ennen koronaa lähtökohta oli pääsääntöisesti se, että verkossa kyllä asioidaan ja sometetaan, mutta aiempaa kokemusta verkko-oppimisesta on ollut vähän.

Kun Redi-digivalmennusympäristöä alettiin aikoinaan rakentaa, punaiseksi langaksi nousi käyttäjäystävällisyys ja selkeyden kokemus. Lähtökohta oli, että verkkovalmennuksen pystyy suorittamaan iloisesti alusta loppuun, vaikka internetissä olisi käynyt aiemmin vain uutisia lukemassa ja tekstin kirjoittelut olisi tullut tehtyä lähinnä timpurinkynällä sanomalehden reunaan.

Yli kymmenen vuoden kehitystyön jälkeen onkin mukava lukea esimerkiksi vastikään tullutta palautetta, jossa työnhakuvalmennuksen suorittanut totesi: ”Selkeä, yksinkertainen toteutusmalli jota on helppo seurata vaikka ei olisikaan niin osaava tietotekniikan kanssa”.

Vaikka Redi-digivalmennusten päätavoite on edistää omaa urasuunnitelmaa, oli kyse yrittäjyydestä tai paikasta työelämässä, mukana on kulkenut aina vähän tilaamattakin eräänlainen metatehtävä, mitä voisi suureellisesti nimittää koko kansan digitaitojen haltuunotoksi.

Nyt kun koronakevät 2020 on takana ja odotamme uusia käänteitä, elämme mielenkiintoisessa vaiheessa: niin koululaiset, opiskelijat kuin työelämässä olevat on tuotu hyökyaallolla digipalveluiden äärelle. Ei ole ehkä niin kamalaa enää katsella itseään videolta, mikkikin aukeaa ja sulkeutuu oikeaan aikaan, verkkopalvelujen logiikka ja käyttöpolut eri painikkeineen ja toimintoineen ovat tulleet tutuiksi. Eri digipalveluissa on tällä hetkellä valtava reservi digitaitoihin peruskouluttautunutta porukkaa, joka on valmis etenemään uudelle tasolle.

Nopea päätelmä on, että saavutetuista eduista ei helposti luovuta. Valmennukset ja laajemminkin opiskelu on kätevää järjestää ainakin osittain verkossa, oppijan omilta laitteilta käsin. Ehkä oppijat myös haluavat tästedes herkemmin koulutuksen järjestäjiltä ja palveluntuottajilta perusteluita tavoille järjestää ja ohjata oppimista: milloin on aiheellista tavata kasvokkain ja milloin digipinta riittää?

Kuten monet Redi-opiskelijat jo ennen korona-aikaa ovat palautteessaan todenneet:

”Pienten lasten äitinä kodin ulkopuolelle lähteminen vastaavaan koulutukseen olisi ollut haastavaa.”

”Tämä on hyvä tapa hoitaa tällainen koulutus, ettei esim. vaikeat kulkuyhteydet estä osallistumasta tällaisiin koulutuksiin.”

”Aamuvirkkuna pystyi aloittamaan jo aamulla varhain ja tekemään useammassa pätkässä päivän mittaan.”

”Oli tosi kiva suorittaa tehtävät oman tahdin mukaan, ja tykkäsin siitä miten sivustosta oli helppo seurata omaa etenemistään.”

”Kurssi netin kautta mahdollistaa jaksottamisen luokassa istumiseen verrattuna. Voi kerrata videoita halutessa vaikka kuin paljon.”

”Tehtäviin jaksoi paneutua enemmän, kun kurssin toteuttamiseen saattoi valita itselleen kaikista parhaimmat ajankohdat. Kurssi oli toteutettu niin, että koin saavani yhtä paljon irti kuin lähiopetuksessakin.”

Kun arkemme sulautuu muutenkin verkkoon, oli kyse kaupankäynnistä, yritystoiminnasta tai ystävyydestä, on selvää, että oppimisen ohjauksenkin on antauduttava digimuotoon enenevässä määrin.

Mutta miten se tehdään hyvin – tästä on hyvä keskustella ja jakaa kokemuksia jatkossakin.

Kuva: Rawpixel

kati lehtiö

Kirjoittaja Kati Lehtiö kehittää työnhakua tukevia palveluja ja verkko-oppimista Cimson Koulutuspalveluissa.